Valitse sivu

HKL haluaa olla mukana vähentämässä syrjintää joukkoliikenteessä. Siksi otamme osaa STOP! Päätepysäkki syrjinnälle -kampanjaan, joka rohkaisee joukkoliikenteen käyttäjiä antamaan tukensa häirinnän ja syrjinnän kohteeksi joutuneille kanssamatkustajille.

HKL on yhteiskunnallinen toimija, jonka omistaja on Helsingin kaupunki ja jolta metro-, raitiovaunu- ja lauttaliikenteen tilaa HSL. Lisäksi HKL vastaa Helsingin joukkoliikenteen infrastruktuurista kuten asemista, terminaaleista ja pysäkeistä sekä palveluntuottajansa kautta Helsingin kaupunkipyöristä.

Kaikessa HKL:n toiminnassa lähtökohta on yhteiskunnan edun toteutuminen ja siten hyvinvoinnin lisääminen. Me HKL:ssä uskomme ihmisten oikeudenmukaisen ja yhdenvertaisen kohtelun olevan koko hyvinvoinnin kulmakivi. Tämä tarkoittaa muun muassa syrjimättömyyttä. Ei ole olemassa perustetta, jonka mukaan syrjintä missään tilanteessa lisäisi hyvinvointia. Kaikki syrjintä luo pahoinvointia ja vähentää yhteisen maailmamme arvoa. Tästä huolimatta syrjintää on valitettavan paljon. Meidän tulee aktiivisesti puuttua syrjintään.

HKL:n toiminnassa syrjimättömyys liittyy sekä toimintaan HKL:nä työnantajana että syrjintään puuttumiseen ratikoissa, metrojunissa ja ylläpitämällämme infrastruktuurilla kuten pysäkeillä. Työnantajana HKL noudattaa yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Työyhteisön hyvinvoinnin kannalta on välttämätöntä, että jokaista kohdellaan oikeudenmukaisesti ja syrjimättä. Jos syrjintää ilmenee, tulee siihen puuttua epäröimättä. Etsimme parhaillaan keinoja taataksemme työntekijöillemme yhdenvertaisen kohtelun ja ollaksemme parempi työantaja.

HKL:llä on mahdollisuus myös laajemmin yhteiskunnassa vaikuttaa syrjimättömyyteen. Kuljettajiemme asiakaspalvelukoulutuksissa luomme kuljettajille valmiuksia puuttua tilanteisiin, joissa matkustajien välistä syrjintää tapahtuu esimerkiksi metrossa tai ratikassa. Jos kuljettaja esimerkiksi havaitsee syrjintää vaunussa tai pysäkillä, on kuljettajan velvollisuus ilmoittaa asiasta tilanteen vakavuudesta riippuen joko liikennevalvomoon, josta tilataan paikalle vartijat, tai vakavammissa tapauksissa hätäkeskukseen. Ja täysin selvää on tietenkin, että kuljettajan on itse kohdeltava jokaista matkustajaa tilanteesta riippumatta yhdenvertaisesti ja syrjimättä.

Tehdään maailmasta meille kaikille parempi paikka. Ollaan sydämiltämme isoja ihmisiä ja puututaan aina syrjintään!

Ville Lehmuskoski
Toimitusjohtaja
HKL

Palaa etusivulle